1.07.2015

Uitgelicht: Miele, een dubbel familiebedrijf

Bij het opruimen van de kerstboom moet er natuurlijk ook nodig gestofzuigd worden. Overal dennennaalden in je huis is namelijk geen pretje. Dus werd de stofzuiger uit de kast gehaald en ging de stekker in het stopcontact (wij hebben thuis nog zo een oude die waar geen katten op gaan zitten). Na een half uurtje stofzuigen was helaas de zak vol en moest ik op zoek naar een nieuwe. De hele kast overhoop gehaald, maar helaas. Geen voorraad meer. Dus was het hoog tijd op een voorraadje nieuwe te bestellen. En dat deed ik. Onderweg naar de website voor de stofzuigerzakken kwam ik natuurlijk ook de wikipedia-pagina van Miele tegen. En wat ik daar las, vond ik opvallend. 



Miele is namelijk een familiebedrijf, maar niet zomaar een familiebedrijf. Miele wordt namelijk al vanaf het begin gerund door twee verschillende families. De familie Miele en familie Zinkann werken al 115 jaar samen, en nog steeds met succes. 


Geschiedenis

Even een stukje geschiedenis. Sinds 1899 werken de twee families samen. In dat jaar besloten Carl Miele en Reinhard Zinkann een machinefabriek op te richten. Ze maakten daar wasmachines en karnmachines (na lang zoeken kwam ik er achter dat dit een soort botermaakmachine is). Miele leverde het kapitaal en de naam van de fabriek en heeft daarmee 51% van de aandelen. Zinkann heeft de overige 49% en dat is nog steeds zo. En al vanaf het begin gaan de aandelen van Miele van vader op zoon over. 

Het succes

Maar hoe zorg je er nu voor dat die twee families niet uit elkaar vallen? Het grootste risico van een familiebedrijf is natuurlijk dat er een ruzie komt waardoor het hele bedrijf uit elkaar valt. Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurd? Simpel. Je zorgt gewoon voor drie extra bedrijfsleiders zodat alles in evenwicht staat. En dat werkt goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten