12.26.2014

Succesvolle Amerikaanse merken op de Nederlandse markt

Een Amerikaans concept op de Nederlandse markt. Natuurlijk niet altijd succesvol, maar vaak wel. Kleine aanpassingen aan de lokale cultuur en een grote speler is geboren. Daarbij is het natuurlijk belangrijk dat het merk hier op de markt wordt gezet door een echte Nederlander, die de markt kent. De bekendste merken zijn natuurlijk fastfoodketens als McDonald's en Burger King. Maar ook kledingmerken en andere merken doen het goed op onze Nederlandse markt. 



McDonald's

In 1971 wordt in Zaandam het eerste Nederlandse McDonald's restaurant geopend. Met dezelfde formule als in Amerika, snelle bediening en een aantrekkelijke prijs, gaat de Nederlandse McDonald's van start. Het menu werd aangepast aan de wensen van de gasten. Een goed voorbeeld hiervan is de McKroket, die al vanaf het begin in de Nederlandse McDonald's wordt verkocht. Dat dit een aanpassing is die geheel voor de Nederlandse markt bedacht werd, blijkt wel uit het feit dat de McKroket alleen in Nederland (en CuraƧao) verkocht wordt.

Burger King

10 jaar na de opening van het eerste McDonald's restaurant in Nederland, volgde Burger King. Ook dit Amerikaanse concept werd een succes in Nederland. Wederom met aanpassingen in het menu past Burger King zich aan. De Twister Fries die je hier krijgt in een Burger King menu worden niet overal verkocht en er zijn verschillende productnamen aangepast. Dat Burger King een succes is in Nederland, blijkt wel uit het feit dat de vestiging op Schiphol het drukstbezochte Burger King filiaal ter wereld is. 

Groupon

Nog een succesvol Amerikaans merk in Nederland. Velen weten niet eens dat dit van Amerikaanse bodem komt. Ook door verschillende aanpassingen werd dit merk goed ontvangen in de Nederlandse markt. Vooral de kopteksten voor de deals zijn in Amerika anders dan in Nederland. Er wordt hier een speciaal team van Nederlandse copywriters ingezet om in te spelen op de Nederlandse consument.

Starbucks

Nog niet heel lang aanwezig op de Nederlandse markt, maar wel ontzettend populair, is Starbucks. Dit koffiemerk met de bekende bekers is overal te vinden. In Nederland worden de koffiebonen alle Europese vestigingen gebrand. Ook de grootste vestiging van Europa staat in Nederland. Binnenkort worden er in samenwerking met Shell in Nederland vestigingen geopend langs de weg, zodat men onderweg ook kan genieten van een kopje koffie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten