12.04.2014

Human Brands

Tegenwoordig is het voor een merk essentieel om veel fans te hebben. Fans zijn mensen die zich verbonden voelen met het merk. Om een Human Brand te zijn als merk moet je dus kenmerken hebben waar mensen zich verbonden mee kunnen voelen. Een merk moet dus herkenbaar zijn. Het is voor het merk dan belangrijk dat die kenmerken authentiek zijn. De waarden en idealen die naar buiten worden gebracht moeten echt bij het merk horen. Alleen op die manier kan een merk succesvol zijn als Human Brand. 

Voorbeelden

Een echt Hollands, zuiver en authentiek merk is de Efteling. Met meer dan 256.000 fans op Facebook en 36.500 volgers op Twitter kun je zeggen dat de Efteling als merk veel fans heeft. De Efteling draagt haar merkwaarden vol trots uit en blijft daarmee trouw aan zichzelf. Wat de Efteling zo ontzettend bijzonder maakt is dat alles wat ze naar buiten brengen met zo'n overtuiging gebracht wordt, dat je er vanzelf in gaat geloven. Door de overtuiging van het merk zelf wordt het merk vanzelf geloofwaardig voor het publiek. 


Wat ik zelf echt geweldig vind aan de Efteling is dat het park voor alle leeftijden is. Dat de Efteling dat voor elkaar heeft gekregen is echt uniek. De Efteling heeft haar waarden en idealen te behouden door altijd overal een sprookje van te maken. En dan toch iets creĆ«ren dat voor alle leeftijden is. En het feit dat ongeveer heel Nederland dit met me eens is, is een ontzettend belangrijk voor een Human Brand. 


Nog een leuk filmpje waarmee de Efteling nu vrijwel heel de Benelux heeft gewonnen. Vaders die op bezoek zijn in de Efteling met vrouw en kinderen, worden verrast door hun eigen vrouw in de Fata Morgana. 

Een ander voorbeeld van een merk dat haar merkwaarden met trots draagt en daarmee een echt Human Brand is, is IKEA. Dit Zweedse merk wil zoveel mogelijk mensen bereiken met haar betaalbare producten voor in en om het huis. De combinatie van functie, kwaliteit, waarde, design en een verrassend lage prijs is daarbij echt goud. IKEA is menswaardig en heeft vele fans door het consistent uitdragen van deze waarden. 

Kort gezegd zijn deze merken waardevol. Ze zijn geloofwaardig, authentiek, herkenbaar en verbinden zich daarmee gemakkelijk aan grote aantallen fans. 

Van welk merk ben jij fan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten