Het EURIB heeft aan de hand van de onderzoeksresultaten een lijst gemaakt van 100 merken die onmisbaar zijn in Nederland. Een belangrijk inzicht van het maken van deze lijst is ook dit jaar weer dat er in de lijst veel echt Nederlandse merken voorkomen. Dat wil zeggen dat het Nederlandse tintje aan de merken een belangrijk aspect is om een merk onmisbaar te vinden. Maar liefst 69 merken in de top 100 heeft Nederlandse roots. Het is echter wel belangrijk dat die roots op enige manier benadrukt worden in de communicatie. Merken die in hun communicatie laten zien hoe internationaal ze zijn, staan niet in de top 100.
Top 10 meest onmisbare merken van Nederland:
- HEMA
- Bol.com
- Kruidvat
- Albert Heijn
- iDeal
- NOS
- IKEA
- Buienradar
- Lidl
In de top 10 is ook terug te zien dat Nederlandse merken het goed doen in de lijst.
Wat verder opvallend is aan de lijst is dat alle merken in de top 10 in score zijn gestegen. Met een uitzondering: NOS. Misschien dat dat toch iets te maken heeft met alle commotie om de publieke omroep? Verder is Bol.com een sterke stijger en waarschijnlijk de enige kandidaat die kans heeft om de nummer 1 positie van HEMA over te nemen.
Er wordt nog veel meer duidelijk uit het rapport van EURIB. Zo kun je de onmisbaarheid van televisiezenders goed aflezen uit de top 100, en kun je het effect van een naamswijziging van een merk zien. Het volledige rapport van het European Institute for Brand Management kun je hier vinden.
Wat is voor jou het meest onmisbare merk van Nederland?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten